Arhitecții Clujului: George Cristinel sau despre arhitectura interbelică a orașului  

de |

Arhitecții Clujului: George Cristinel sau despre arhitectura interbelică a orașului 

Clujul secolului XX este fascinant. Paradoxul evoluțiilor care au marcat acest veac au o semnificație aparte pe harta noastră mentală oferindu-ne numeroase teme de reflecție. Una dintre dovezile palpabile ale transformării orașului pe durata secolului trecut este arhitectura. În acest domeniu, mai mult decât în celelalte aspecte ale vieții, schimbarea de paradigme, interdependența, conectarea cu evoluțiile de la nivel mondial capătă dimensiuni complexe, înțelesuri profunde, expresii vizibile.

foto: Robert Leev, Marta Kozioł

Poate că în peregrinările noastre zilnice prin oraș, gândurile nu se conectează mereu profund cu ceea ce vedem, cu acele clădiri pe care le întâlnim. Atunci când timpul ne permite însă merită să aruncăm o privire mai atentă la clădirile Clujului, să încercăm să le integrăm în contextul Clujului contemporan.

Arhitecții Clujului: George Cristinel
Foto: Piotr Brewczynski, João Freitas
Arhitectura interbelică 

Arhitectura Clujului interbelic se înscrie în tendințele de la nivel mondial care au marcat acea perioadă. Caracterul auster, autoimpus după Marea Depresiune din anii 1929 – 1933, îndepărtarea de monumentalitatea clasică a secolului trecut, maniera raționalistă au fost principiile artistice ale celei mai prospere perioade ale României Mari. În acest context larg, arhitectura Clujului interbelic se înscrie în limitele acestui curent marcat de sinteza modernismului clasicizant și Art Déco.

George Cristinel, arhitectul timpurilor noi 

Născut la București în 1881, urmând cursurile Școlii Speciale de Arhitectură din Paris, arhitectul George Cristinel este cea mai reprezentativă figură a acestei perioade. Meritul acestui artist al domeniului său este reprezentat de programele de arhitectură realizate în premieră pentru acea perioadă, prin abordările originale care au îmbinat influențele moderniste cu arhitectura neo-românească, prin construcțiile cu o volumetrie și reprezentare spațială remarcabilă și prin potrivire perfectă cu locul și cu funcțiile edificiilor. Printre cele mai reprezentative realizări ale arhitectului George Cristinel sunt Mausoleul de la Mărășești, sediul Primăriei Sectorului 1 București, sediul central al Societății ,,Prima Ardeleană” și clădirea Liceului de Arhitectură ,,Andrei Șaguna” din Sibiu, clădirea cunoscută sub numele Colegiul Academic din Cluj și Catedrala Ortodoxă  ,,Adormirea Maicii Domnului”.

Arhitecții Clujului: George Cristinel
Foto: Marius Bidi
Colegiul Academic 

Casa Universitarilor sau Colegiul Academic este una dintre cele mai reprezentative clădiri pentru Clujul studenților. Este o clădire pe cât de impunătoare și sobră, pe atât de încărcată de emoție și de amintiri și cu o istorie interesantă.

Realizare a arhitectului George Cristinei, Casa Universitarilor este considerată unul dintre exponenții arhitecturii românești din perioada dintre cele două războaie mondiale. Până la construcția acestei clădiri, între anii 1935 – 1937, pe locul acesteia a funcționat teatrul orașului. După terminarea construcției clădirii Teatrului Național din Piața Ștefan cel Mare, trupa de teatru și-a mutat activitatea în noul sediu, iar clădirea vechiului teatru a fost vândută Universității. Până la demolarea clădirii, în anul 1934, și realizarea unei case a studenților în acord cu timpurile, a fost folosită pe post de magazie pentru depozitarea diferitelor colecții.

Noua clădire a fost inaugurată pe data de 13 iunie 1937 fiind numită Colegiul ,,Regele Carol al II-lea”. Peste câțiva ani, această casă a studenților primește numele de Casa Studențească ,,Regeel Matia”, iar în perioada comunistă devine Casa Universitarilor.

Articole recomandate:

 

Arhitecții Clujului: George Cristinel
Foto: Diana Câmpean, Florin Zima
Sursă: Enciclopedia virtuală, e-arhitecture