Ultima saptamana de Toamna Muzicala Clujeana
Bigg Dimm A’Band, o trupă tânără profesionistă, compusă din studenţi, masteranzi şi doctoranzi ai Academiei de Muzică „Gh. Dima”, înfiinţată la iniaţiativa lui Răzvan Metea, sub a cărui conducere muzicală se află şi în prezent, va susţine o Serată de Jazz, pe scena festivalului Toamna Muzicală Clujeană, marţi, 21 octombrie, începând cu ora 19, la Colegiul Academic. Alături de ei se vor afla o serie de invitaţi speciali, dintre care îi amintim pe Nuages Quartet, grupul vocal 3 o’clock şi tenorul Tiberius Simu.
Programul serii promite aranjamente dintr-un repertoriu vast ca stiluri, pop jazz, funk, bepop, jazz fusion, swing şi altele, un adevărat spectacol cu muzică îmbinată armonios cu coregrafie, pentru toţi iubitorii de muzică cultă.
„Complexă, unică, liberă şi spontană – sunt cuvinte care înfăţişează perfect trupa Bigg Dimm A’Band. Bandul a fost conceput de lect. univ. dr. Răzvan Metea în anul 2010, sub îndrumarea căruia este şi în prezent. Concepţia de la care s-a pornit a fost aceea de a apropia publicul clujean (şi nu numai) de muzica de calitate, oferind numai interpretări live inedite, fără limite în ceea ce priveşte numeroasele genuri muzicale.
În acelaşi timp, trupa reprezintă şi un bun prilej de afirmare a muzicienilor talentaţi, pasionaţi, dornici şi interesaţi de un alt mod de abordare muzicală, pe lânga stilul clasic pe care Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca îl promovează prin tradiţie. Majoritatea membrilor componenţi sunt studenţi, masteranzi şi doctoranzi ai instituţiei, aşadar tineri muzicieni profesionişti care s-au unit pentru a oferi spectacole de calitate, accesibile tuturor iubitorilor de muzică bună. Bandul abordează un repertoriu vast, diferit ca stil: de la swing, blues, bebop, bossa nova, până la pop jazz, funk, jazz fusion şi altele. Prestaţiile susţinute nu au fost doar simple concerte, ci s-au dovedit adevărate spectacole sincretice, unde muzica se îmbină armonios cu coregrafia, impresionând de fiecare dată.
Asemenea unui puzzle, piesele care compun Bandul Academiei de Muzică sunt diferite şi se adaptează în funcție de eveniment.” Andrada Măniac
Ultima săptămână de festival prezintă un recital al Ansamblului Napocelli, miercuri, 22 octombrie, în sala Reduta a Muzeului Etnografic al Transilvaniei (Str. Memorandumului nr. 21) şi ultimul eveniment in memoriam Ştefan Ruha, un omagiu muzical susţinut de Cvartetul Transilvan, alături de pianistul Csíky Boldizsár, joi, 23 octombrie, în sala Studio a Academiei de Muzică “Gh. Dima”.
Intenţionând o replică la ansamblul bucureştean Cellissimo, condus de maestrul Marin Cazacu, partida de violoncel din cadrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii de Stat „Transilvania” a avut iniţiativa unui eveniment similar, însă de o mai mare anvergură, utilizând un total de douăsprezece instrumente.
Proiectul care avea să exprime cel mai bine acest lucru nu s-a lăsat aşteptat mult timp. Ciprian Câmpean a fost cel care a supus atenţiei o idee îndrăzneaţă, ce avea să prindă contur datorită implicării unor instrumentişti valoroşi, toţi foşti sau actuali membri ai partidei de violoncel a Filarmonicii clujene. Astfel a luat naştere, în anul 2007, primul concert al Ansamblului de 12 violoncele. Numele formaţiei a devenit Napocelli.
Ansamblul îşi propune să ofere spectatorilor lucrări aparţinând literaturii muzicale româneşti şi universale. Cum în repertoriul de specialitate există prea puţine piese compuse special pentru 12 violoncele, Emeric Kostyák, profesor la Academia de Muzică din Basel, a fost cel care a devenit mentorul acestui ansamblu, realizând numeroase aranjamente muzicale ce‑i poartă semnătura.
În cei peste douăzeci și cinci de ani de activitate artistică, Cvartetul Transilvan a susținut peste 2000 de concerte, reprezentând totodată România și prin concerte organizate cu ocazia evenimentelor importante și a întâlnirilor diplomatice la nivel înalt (Consiliul Europei, Comisia Europeană, vizite prezidențiale, aniversări naționale etc.).
Intensa activitate artistică a Cvartetului se reflectă în multiplele concerte, susținute întotdeauna la un înalt nivel, în România și în întreaga lume. Cvartetul a participat la festivaluri internaționale de prestigiu, precum Aspen Music Festival, Ravinia Festival (S.U.A.), Aldeburgh Festival, Bath Festival, Edinburgh Festival, Belfast Festival (Marea Britanie), Kuhmo (Finlanda), Bad Gleichenberg, Salzburg (Austria), Chemnitz (Germania), Salamanca (Spania), Aiche sur Alsette (Luxemburg), Aix-en-Provence (Franța). Cvartetul a evoluat în săli de concert renumite: Wigmore Hall (Londra), Pleyel (Paris), Queens Hall (Edinburgh), Maltings Hall (Aldeburgh), Wheeler Hall (Aspen), Mandell Hall (Chicago), Willshire Ebel Theatre (Los Angeles), Elmwood Hall (Belfast), Conservatoire Royale (Bruxelles).
Cvartetul Transilvan a colaborat în interpretări camerale de excepție cu artiști consacrați, atât în România, cât și pe mari scene ale lumii: Ştefan Ruha (vioară), Cristina Anghelescu (vioară), Marin Cazacu (violoncel), Dana Borşan (pian), Aurel Marc (oboi), Adriana Bera (pian), Daniel Goiţi (pian), Mihai Ungureanu (pian), Dan Grigore (pian), Valentin Gheorghiu (pian), Mirel Iancovici (violoncel), Şerban Lupu (vioară), Aurelian Octav Popa (clarinet), Rudolph Firkushny (Marea Britaine, pian), Michel Bourdoncle (Franţa, pian), Rita Sloan (S.U.A., pian), Erik Friedmann (S.U.A, vioară), Luz Leskowitz (Austria, vioară), Sharon Bezaly (Israel, flaut), Jeremy Menuhin (Marea Britaine, pian), Vladimir Mendelsohn (violă), Aaral Arad (S.U.A., violă), Dejan Lazic (Austria, clarinet şi pian), Götz Teutsch (Germania, violoncel), János Bálint (Ungaria, flaut) etc.
Repertoriul Cvartetului cuprinde creații ale marilor compozitori clasici, romantici, moderni și contemporani (incluzând realizarea unui mare număr de prime audiții absolute).
Pianistul Csíky Boldizsár a urmat Liceul de Artă din Târgu Mureş, unde i-a avut ca profesori pe Szőnyi Márta şi Ávéd Sillo Éva. Şi-a continuat studiile la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, cu profesorii Ileana Prada şi Dana Borşan la pian, iar la compoziţie cu Hans Peter Türk. Din anul 1991 a urmat cursuri postuniversitare cu maestrul Jandó Jenő, profesor universitar la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta. În 1992 a primit o bursă de studii la cursurile de măiestrie din Lübeck (Germania), cu profesorul Lev Naumov. Între anii 1993-1997, a participat la cursurile de măiestrie susţinute de profesorul Walter Krafft din München.
În 1998, participă, la recomandarea maestrului Dan Grigore, la cursul de vară de la Fontainbleau (Franţa), unde frecventează cursurile profesorilor Gaby Cassadeus, Philippe Bianconi şi Philliphe Entremont. Între 1987 şi 1992, student fiind, a câştigat cinci premii naţionale de interpretare pianistică. În 1994 a primit premiul Cella Delavrancea acordat de maestrul Dan Grigore. În anul 2000, după numeroase colaborări, aproximativ 40 de concerte pe an, directorul muzical (Walter Krafft) al instituţiei Münchener Musikseminar (Germania) îi acordă titlul de solist permanent.
A susţinut concerte cu toate orchestrele simfonice din România şi a realizat mai multe înregistrări la radio şi televiziune. A fost invitat în repetate rânduri ca membru al juriului în concursuri internaţionale de pian, susţinând, de asemenea, cursuri de măiestrie în ţară şi în străinătate. Ca artist interpret, a susţinut peste 800 de recitaluri şi concerte în majoritatea centrelor muzicale ale ţării şi peste hotare: Austria, Anglia, Bulgaria, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Scoţia, Ucraina, Ungaria, Cehia, Rusia, America şi Japonia. În România a cântat cu toate orchestrele din ţară. A colaborat cu dirijori de renume, dintre care îi amintim pe Erich Bergel, Ion Baciu, Emanuel Elenescu, Emil Simon, Petre Sbârcea, Ludovic Bács, Ervin Aczel, Remus Georgescu, Horia Andreescu, Florentin Mihăescu, Gheorghe Victor Dumănescu, Peter Oschanitzky, Ilarion Ionescu-Galaţi, Sabin Păutza, Edvard Tschivzhel sau Zoltán Kocsis. A colaborat cu artişti consacraţi, precum Ştefan Ruha, Gaetano d’Espinoza, Diana Ligeti, Lászlo Fenyö, Valentin Arcu, Dan Grigore, Jandó Jenő, Trio Moscova, Andreas Henkel etc.