Trupe invitate la Festivalul 18+:
NADÉAH (DE LA NOUVELLE VAGUE) – Paris/Franta
Cu un foarte bogat trecut pe scena si cu un drum al vietii plin de evenimente, muzica lui Nadéah reflecta o voce sincera plina de suflet, dezvaluind un complex univers de emotii. Si-a pus bazele primei sale trupe, the loveGods, in Anglia cu un chitarist francez pe care l-a cunoscut cantand pe strazile Parisului. Descoperit de influentul post Radio One, spectacolul lor atat de electric a fost angajat sa deschida concerte pentru artisti ca Nick Cave sau Franz Ferdinand. Prin promovare din gura-n gura, trupa a reusit sa adune un numar mare de fani loiali. Cu toate acestea, dupa doua materiale discografice independente, aventura lor s-a sfarsit brusc, ceea ce a dus-o pe Nadéah inapoi la baza asa ca s-a mutat la Paris. Bineinteles, nu si-a lasat chitara in urma. In Paris, soarta i-a suras din nou: l-a cunoscut pe compozitorul si dirijorul de muzica clasica Nicola Tescari. A inceput si sa scrie din nou, asternand pe
hartie emotiile starnite de “Orasul Luminii” si cultura frantuzeasca. La scurt timp dupa aceea, niste suflete calde l-au indemnat pe Marc Collin sa o vada pe scena la clubul unde canta in perioada respectiva. Cucerit de vocea si personalitatea ei, a invitat-o sa colaboreze la proiectul Hollywood Mon Amour si apoi sa se alature la Nouvelle Vague si sa participe la al treilea album al trupei frantuzesti. Asa ca Nadéah a sustinut spectacol dupa spectacol, din oras in oras, timp de trei ani. Dupa ce a ravasit scene din toata lumea cu Nouvelle Vague, Nadéah tot nu si-a putut stapani forta creatoare asa ca si-a facut propriul proiect muzical.
Pe scena, Nadéah pare sa-si traiasca motto-ul: „Orice s-ar intampla, incerca sa faci ceva bun din asta”. De multa vreme foloseste muzica si spectacolul ca o forma de medicina alternativa. Orchestratia bogata si sofisticata compusa de Nicola Tescari formata din chitari, contrabas, pian si alamuri (pachetul de alamuri de la Babylon Circus) suna ca si cum Tom Waits si trupa lui s-ar arunca intr-un musical sofisticat si exploziv. In adolescenta, Nadéah s-a educat sa isi foloseasca chitara si corzile vocale pentru a creea frumusete din durere. La fel ca Leonard Cohen sau Tori Amos – doua mari surse de inspiratie, primul pentru abilitatea de a picta cu cuvintele si a doua pentru puterea de a exorciza afectiuni – Nadéah isi transforma experientele anterioare, adesea dificile, in ceva frumos si intrigant, in cantece care
transcend evenimentele dificile oferind consolare, aducand voie buna si atingand frumusetea intotdeauna
cu o tenta lirica.
Teatralitatea cantecelor ei e amplificata cu ajutorul costumelor si recuzitei flamboaiante. Parca nepasataore, dar tot timpul cu stil, uneori fragila si tandra, uneori jucausa si alteori dezlantuind intreaga forta a vocii ei asupra publicului, niciodata nu da gres in a capta atentia. Cand ii permite programul incarcat, Nadéah concerteaza alaturi de trupa ei de 6 instrumentisti – versatila dar bine inchegata – si cu talentatul Charlie Wilson, pregatindu-se pentru turneele in plina forta de anul acesta.
NO HEAD ON MY SHOULDERS (AT)
“Spectacolul lor e un fenomen! No Head on My Shoulders sunt intr-adevar una din cele mai bune trupe live din Austria.” www.ecorder.at, Martin Braun „MMXX este cum ar fi sunat creierul lui Frank Zappa daca ar fi fost resetat si i s-ar fi implantat, in stilul „The Matrix”, toate genurile muzicale din lume. E un album concept cu ambitii gigantice plasate intr-un viitor sumbru, intr-o lupta dintre bine si rau condimentata cu acrobatii muzicale bestiale. A se
clasa sub genul: Rock/Pop/Ska/Opera/Reggae/House/Alternative/World music/Folk/Eastern/Western.” Toph Taylor (Trouble over Tokyo)
Cu aproape un deceniu si jumatate de experienta de scena, fondat in 1999, No Head On My Shoulders este
unul dintre cele mai uimitoare proiecte muzicale venite din Austria. Muzica lor fantastica trece fara eforturi
printre genuri purtand ascultatorii, ca intr-un montagnerusse, printr-o intreaga cavalcada de aranjamente pe cat
de variate, pe atat de fin construite. Fara nici un fel de rezerve sau reverenta exagerata, vechiul se imbina cu noul, este citat si reinventat, in timp ce prestatia live a artistilor trece dincolo de o experienta muzicala, implicand teatralitate, interactiune si chiar circ. Artistii au lansat doua albume de studio si au aparut pe numeraose alte compilatii. Au sustinut pana acum peste 250 de spectacole in formula lor live complexa de 9 oameni (tobe, percutie, bass, 2 chitare, 4 suflatori, 4 vocali). Mai mult, NHOMS au impartit scena cu multi artisti renumiti precum: Placebo, Adam Green,
Colloseum, Life of Agony, Kaiser Chiefs, Chris Conell sau Atwenger, printre multi altii.
MASALA SOUND SYSTEM ( PL)
In 2002 jurnalistul, scriitorul si calatorul polonez Max Cegielski aduna laolalta un grup de prieteni pentru a forma un colectiv de DJ ‘oriental’, Masala Soundsystem (Masala = amestec). In ceea ce priveste muzica, conceptia lor era sa prezinte o selectie plina de emotie a unor piese de party cu influente din folclor din diverse parti ale lumii, care sunt de obicei omise de ‘mainstream’ media. In ceea ce priveste filozofia din spatele proiectului, intentia a fost de a arata ca diferentele culturale dintre natiuni si rase nu trebuie sa fie o sursa de conflict – ci pot fi foarte bine baza unui dialog muzical fascinant. In anii ce au urmat, numerosi instrumetisti, solisti, MC, turntablisti si DJi atat din Polonia cat si de pe scena international s-au alaturat proiectului Masala. Alaturi de un soundsystem, colectivul s-a dezvoltat si intr-un live band de prima clasa, publicand 4 albume de autor care aduc publicului un sound original, eclectic. Descris pe scurt, sound-ul Masala este o ciocnire intre instrumentele cu corzi traditionale si sunetul modern al sintetizatoarelor si turntableism-ului, o confruntare a percutiilor orientale ca darabuka sau dhol-ul cu beatbox-ul, o intalnire intre cantecul din grumaz din Tuva cu poezia urbana contemporana aruncata pe beat-uri de un MC. Masala aduna maestrii ai diverselor genuri si tehnici muzicale, care ar parea improbabil sa se intalneasca intr-un proiect, reusind sa dovedeasca frumusetea acestei armonii nebanuite. Peste 500 de petreceri si concerte au fost sustinute pana in prezent in formatele Masala si Masala Soundsystem atat in tara de origine cat si in plan international, incluzand si participarea printre altele la evenimente semnificative ca: Multi Kulti Festival (DE), Fusion Festival (DE), Heineken Open’er (PL), Colours of Ostrava (CZ), One Love Festival, EU Sanskriti Festival (India) si multe altele.
Muzica Masala a avut un impact impresionant atat in media nationala cat si internationala. Printre altele, piesele Masala au fost difuzate de catre radioul berlinez Multi-Kulti Radio sau de catre DJ-ii legendari ai BBC Asia si BBC1 – Bobby Friction & DJ Nihal.
BRASS WOOD & WIRES (DE)
Brass Wood and Wires se numara printre noii lideri ai undergroundului dub berlinez. Isi creaza toate sunetele live si analogic promovand practica dubbing-ului dinamic live imbinat cu efecte puternice si virtuozitate instrumentala.
Acesti sase artisti ridica calitatea hipnotica a muzicii Dub la un nivel complet nou de spectaculozitate instrumentala si
inginereasca. Jucandu-se intr-un registru larg, de la stridente ascutite si incisive sustinute de suflatori pana la adancimi intunecate dub si momente lungi, sferice, muzica lor a fost numita noul „Pink Floyd al Reggae-ului”. Amestecul de design muzical atent si instrumentatie clasica, de sunete grele de sintetizator si parti cu alamuri fac din Brass Wood and Wires mai mult decat o trupa tipica de dub, aducand o experienta live incitanta. Incepand din 2008, trupa a sustinut peste 100 de spectacole live de club si festival prin Germania, Italia si Europa Centrala. Cel mai recent material discografic al trupei,„Third Step”, cel de-al treilea la numar, a fost lansat in februarie anul acesta. Third Step e o calatorie prin varietatea genurilor si influentelor trupei. Albumul reflecta indeaproape felul in care trupa suna live.
Si multi altii…