Premiera de balet se va juca cu casa închisă
Azi are loc premiera de balet Visul unei nopţi de vară, după drama lui Shakespeare, regizat de coregraful Jakab Melinda. Fiind toate biletele vândute, spectacolul din data de 16 decembrie 2014 se va desfăşura cu casa închisă. Cei care doresc să vadă spectacolul, vor avea ocazia în 19 ianuarie 2015, de la ora 19.00.
Conform afirmaţiilor scriitorului italian Italo Calvino „chiar şi cel mai neaşteptat vis poate fi asemănat cu o enigmă care ascunde o dorinţă sau o teamă.” Personajele principale din Visul unei nopţi de vară se pregătesc să-şi jure credinţă unul altuia pentru toată viaţa, dar înainte de noaptea nunţii trebuie să se confrunte cu toate temerile şi dorinţele de care, pe timpul zilei, nu sunt conştienţi. Pădurea reprezintă „locul de joacă” al subconştientului, unde personajele pot să facă tot ceea ce la lumina zilei nu au curajul să facă. Este locul conflictelor, al contradicţiilor, al lucrurilor cu mai multe sensuri, locul tuturor posibilităţilor. Dacă credem ceea ce ne spune titlul, toată acţiunea se petrece în visul personajelor. Totuşi, în calitate de public, percepem întâmplările ca fiind reale, deci nu ne îndoim de existenţa zânelor. Iar dacă este aşa: Cine visează? Personajele sau noi? Într-un mod plăcut, ludic, atingem teme universale care ne preocupă pe toţi: viaţa, moartea, dragostea, privite în altă culoare, dintr-o altă perspectivă, într-o viziune diferită, contemporană.
„Universalul, generalul şi eternul nu sunt teme capabile să acapareze publicul dacă acestea nu sunt presărate, încălzite, umanizate cu aspectele cotidiene, mereu schimbătoare ale vieţii” – afirmă Jakab Melinda, coregraful şi regizorul spectacolului. – „Formele pure ale dansului sunt în sine doar nişte imagini goale, fără semnificaţii. Acestor forme închistate trebuie să le dăm viaţă, iar ca să putem pune esenţă individuală în aceste forme statice, trebuie să utilizăm limbajul, tehnica şi libertatea dansului contemporan.
Arta dansului scenic a secolului XXI, dacă doreşte să atingă un înalt grad artistic de exprimare şi comunicare trebuie, într-adevăr, să cunoască în profunzime lumea dansului clasic şi ţinând cont de de genul, acţiunea, întâmplările poveştii, sentimentele exprimate, să se delimiteze totuşi de acesta.
Eu fac parte din categoria dansatorilor care cred că este important să înţeleagă dedesubturile tehnicii dansului în sine. Îmi place să merg la repetiţii, să perfecţionez mişcările, şi lucrez cu devotament dacă văd un scop artistic cu care mă pot identifica, care îmi dă aripi.
Atunci când creez un spectacol nou, totul ia fiinţă în mintea mea. Îmi construiesc imaginea, organizez succesiunea stărilor, după care încep să mă joc cu ideile ca şi cu un lego. Apoi caut mişcările, posturile, gesturile, paşii, legăturile care pot exprima aceste idei. Când mă întâlnesc cu dansatorii, deja ştiu ce vreau, însă las şi personalitatea lor, posibilităţile lor fizice şi expresive, energiile lor artistice să se manifeste. Este vorba de dialog şi experiment, un proces de improvizare ce pare a fi fără frontiere, în urma cărora, până la urmă găsim forma finală. Puterea dansului contemporan provine din acea energie care e generată de provocările continue ale fizicului şi psihicului.
Această energie o transmitem publicului, public al cărui interes, după părerea mea este major pentru spectacolele de dans, şi nu trebuie să fii cunoscător al acestei arte ca să-ţi placă ceea ce vezi, auzi şi înţelegi. Cea mai mare bucurie pentru mine este atunci când omul din afara acestei lumi a artei recunoaşte valoarea procesului de creaţie.”
DISTRIBUŢIA COMPLETĂ:
Dirijor: Jankó Zsolt
În distribuţie: Cîmpean Rareş, Bogoi Viorica, Cătălin Filip, Kálmán Róbert, Oprean Simina, Tőkés Ioana, Ianc Florin, Bob Dan, Ciocan Raul, Popa Andrea, Székely Dániel, Hosu Sergiu, Raţiu Camelia, Katrinecz Erika, Pop Radu Valentin, Maja Liliana, Popescu Laurenţiu, Preda Sever, Timofte Daniela, Barabás Júlia, Göllner Delia, Cristea Diana
Cu participarea orchestrei și ansamblului de balet al Operei Maghiare Cluj
Respectiv elevii Liceului de Coregrafie şi Artă Dramatică „Octavian Stroia”
şi elevii Studioului de dans Katrinecz Erika
Decor: Venczel Attila
Costume: Ledenják Andrea
Dramaturg: Alexandra Felseghi
Concert maestru: Barabás Sándor, Ferenczi Endre