Zei și oameni: criza de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Vârsta de aur a trecut. Printr-o îndepărtare dureroasă de fericirea primordială și de armonia binefăcătoare, am ajuns să trăim crunta vârstă a fierului, ca timp al incertitudinilor, al zbuciumului infinit, al dizgrației și al degradării.
Trăim vremuri tulburi. Dacă amenințarea unui război nuclear și a unui dezastru ecologic ce pune planeta sub semnul incertitudinii pare să fie un pericol îndepărtat, pe care îl evocăm ocazional, atunci când clipa ne surprinde contemplând asupra existenței omenirii, un alt cataclism, la fel de groaznic, ne pune la îndoială existența sufletului.
Se crede în general că fără cultură se poate trăi. Posibil, organizarea tribală există concomitent cu statul-națiune, ca formă finală, complexă și rafinată de organizare a unei comunități umane. În aceste condiții, revenirea la o modalitate de organizare anterioară ar putea fi o soluție. Însă nu despre aceasta este vorba, ci despre faptul că suntem martorii unui asalt brutal asupra sedimentului nostru moral și axiologic.
Banii și cultura
Istoria Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca este intim legată de istoria teatrului clujean, fiind cea mai veche companie teatrală de limba maghiară din țară. Înființat în anul 1792, din 2008 membru al Uniunii Teatrelor din Europa, instituția teatrală se află astăzi în subordinea Ministerului Culturii și Identității Naționale.
Modificările legislative din ultima perioadă au determinat o reducere drastică a bugetului Teatrului Maghiar din Cluj, alocat funcționării, susținerii spectacolelor din repertoriu și realizării de noi producții. În aceste condiții, doar 28% din bugetul instituției va reveni obiectivelor anunțate mai sus, iar în stagiunea 2017/2018 se vor realiza doar trei din cele șapte premiere anunțate.
Situația financiară alarmantă pune sub semnul nesiguranței și organizarea Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, ajuns la ediția a șasea. În aceste condiții, președintele Uniunii Teatrelor din Europa, Michal Dočekal, a adresat o scrisoare Ministerului Culturii și Identității Naționale, document ce a fost făcut public pe pagina Teatrului Maghiar de Stat Cluj.
După 225 de ani de existență…
,,…După aproape trei decenii în care a fost frecvent numit “ cea mai bună trupă de teatru de limba maghiară” sau “ cel mai bun teatru din România “ ( sic !!!); după peste 50 de premii naționale și internaționale – printre care 8 premii UNITER pentru Cel Mai Bun Spectacol al Anului; după ce a devenit, în 2007, unul dintre cele 18 teatre membre – și singurul din România aparținând Ministerului Culturii! – al Uniunii Teatrelor din Europa, înființată de celebrul regizor Giorgio Strehler; după ce a reprezentat în întreaga lume cu cinste cultura de limbă maghiară din Transilvania și întreaga mișcare teatrală din România, contribuind la afirmarea valorilor multiculturale și a îmbunătățirii imaginii țării în lume, după ce Festivalul Internațional de Teatru Interferențe a adus la Cluj, în cele cinci ediții ale sale, multe dintre cele mai de seamă spectacole și personalități ale teatrului contemporan, fiind considerat printre cele mai puternice festivaluri din Europa, am ajuns astăzi în situația în care activitatea teatrului, care “sărbătorește” (!) 225 de ani de existență, să fie aproape paralizată.
Subvenția pentru producții a fost decimată, suntem nevoiți, zi de zi, să anulăm unele proiecte chiar pe pragul startului și să renunțăm la altele din viitor, cu artiști de renume sau foarte tineri, invitați din țară și din străinătate pentru a împărtăși creația lor cu publicul clujean. Și Festivalul Interferențe din acest an se află sub semnul incertitudinii totale. E umilitor. Pe lângă sentimentul rușinii, ca director, mă încearcă și un fel de senzație de automutilare…Teatrul riscă să devină un abator al propriilor proiecte artistice. Dar se pare că nimic nu contează…” – Gábor Tompa